2013. január 28.

Narancsos camembertes rizottó

Senkit se ijesszen el a narancs szó a rizottó mellett, annyira fantasztikusan pikáns ízt ad az amúgy is mennyei rizottónak, hogy mostantól sokszor fogok ehhez a kis cselhez folyamodni más feltétek mellé is. Például garnélás rizottóhoz egyenesen fantasztikus lehet, de ki fogom próbálni simán, csak naranccsal, esetleg avokádós-narancsos rizottóként. Hmmm, már zsong is a fejemben a sok ötlet.
És hogy honnan is jött ez a narancsos rizottó? A héten sikerült nagyobb mennyiségű kezeletlen narancshoz jutni és arra gondoltam, mi lenne, ha a rizottóba kerülő fehérbor helyett ezt facsarnám. (persze az ötletet elősegítette, hogy elfogyott itthon a fehérbor, viszont mindenképpen rizottót szerettem volna vacsorára) Kellemesen fanyar, félvér narancsom volt, ráadásul a héját is nyugodt szívvel használtam fel.
Nem macerás, bár annak tűnik, ínyenceknek pedig kötelező!!!

Hozzávalók:
300 gramm Arborio, Carnaroli vagy Vialone Nano  rizs
2 narancs leve és húsa
fél narancs gyufaszálnyira vágott héja
1 liter zöldségleves alaplé
2 evőkanál olívaolaj
30 gramm vaj
1 nagy fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
70 gramm vaj a pihentetéshez
5 dkg reszelt parmezán sajt a pihentetéshez
1 egész camembert sajt

Először is "kivégeztem" a narancsokat. Azaz mindkettőt lemostam, majd félbe vágtam és egy kanál segítségével kikapartam egy tálkába a levét és némi gyümölcshúst. Majd az egyik fél narancshéjból kikapartam a fehér részt, mert az keserű és a maradék narancssárga héjat gyufaszál vékonyságúra szeleteltem és félretettem.


A vöröshagymát, fokhagymát apróra vágtam, hozzáadtam az apróra vágott narancshéjat és 30 gramm vajon, valamint 2 evőkanál olívaolajon, lassú tűzön kb 10 perc alatt puhára pároltam (de semmiképpen nem pirítottam).
Ehhez az úgynevezett "sofritto"-hoz adtam a rizst,  amit nagy lángon szépen megkapattam, amíg a rizsszemek elkezdtek átlátszóak lenni. (ez kb 2 perc)
Majd közepesre vettem a lángot, hozzáöntöttem a narancslét és narancshúst és hagytam, hogy a rizs magába szívja.
Ezután az előre elkészített, de a rizottókészítés alatt folyamatosan forrón tartott  zöldség alaplevet merőkanalanként adagoltam a rizshez, mindig megvárva, hogy magába szívja az értékes levet. Közben finoman, lágyan kevergettem, masszíroztam a rizsszemeket, hogy minél krémesebbé váljon a rizottó.
Kb 20 perc alatt "al dente" lett (azaz a rizs kicsit roppanós maradt), ekkor elzártam alatta a gázt és hozzáadtam a 70 gramm vajat és a kevés parmezánt. Fedővel lefedve 3-4 percig hagytam olvadni, végül, a fedőt levéve a rizottóról, hozzáadtam a kockára vágott camembert sajtot is, alaposan összekevertem és tálaltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...