2013. december 4.

Nyelvhal Dubarry módra

Gondoltam egy merészet, és ha csirke lehet Dubarry módra, akkor bizony hal is. És hogy mi is az a Dubarry? A történet egészen XV. Lajos, francia uralkodóig nyúlik vissza, aki felettébb odavolt Jeanne du Barry grófnőért. Az asszony meg a karfiolért. És hogy még mi/ki mindenért, azt ugyan nem tudom, de mindenesetre ezt a receptet hátrahagyta nekünk a jó asszonyság.
Az eredeti recept nem besamel mártással készül, hanem un. Mornay mártással, ami annyiban tér el a besameltől, hogy tejszín, tojássárgája és reszelt sajt is kerül bele.

Nos, próbáltam valami ütőset alkotni, mert tudom, sokan most felhúzzák a szemöldöküket, hogy hal és karfiol együtt... És jelentem: igen! Ez a páros fantasztikus lett, 4 adagot készítettem, de az utolsó morzsáig elfogyott.Próbáljátok ki, ünnepi fogásnak is kitűnő!

Hozzávalók 4 db, 14 centis sütőtálhoz (vagy 1 nagy tűzálló tálhoz):
4 kisebb nyelvhal filé (vagy más, fehér húsú hal filéje)
1 közepes fej karfiol, rózsáira szedve
3 újhagyma felkarikázva
pár csík baconszalonna

a mártáshoz:
30 gramm olvasztott vaj
1 púpozott evőkanál liszt
3 dl tej
1 dl tejszín (min 30 %-os)
2 tojássárgája
50 gramm kéksajt apróra vágva

bors
frissen reszelt szerecsendió

Elsőként feltettem egy lábasban vizet és amikor elkezdett forrni, 5 percre belemerítettem a karfiolrózsákat, majd kiszedtem őket és félretettem.

Ezután következett a Mornay mártás: az olvasztott vajba kézi habverővel csomómentesen elkevertem a lisztet, majd óvatosan, folyamatos kevergetés mellett felöntöttem a tejjel és hagytam besűrűsödni. Amikor kész lett, egy kis tálkában elkevertem a tojássárgát a tejszínnel és ezt is a már tűzről lehúzott basamellhez adtam. Végül beletördeltem a kéksajtot, sóztam, borsoztam, megszórtam reszelt szerecsendióval és hagytam állni.

A nyelvhalfiléket átmostam, majd papírtörlőn leitattam róla a felesleges vizet. Ezután forró serpenyőben mindkét oldalát elősütöttem kb 2-2 percig. Sózni nem kellett, mivel elég sós volt a tengervíztől az íze. (legalábbis nekem. Ha sótlannak érzitek, sózzátok meg nyugodtan.)
Ugyanebben a serpenyőben megpirítottam  a baconszalonna darabkákat és félretettem.

Ezután elővettem a sütőtálakat és mindegyikbe tettem egy-egy nyelvhal filét félbevágva, majd erre szórtam a felkarikázott újhagymát és az apróra vágott, megpirított bacondarabkákat. Majd egyenletesen beborítottam a karfiolrózsákkal, végül nyakon öntöttem mindegyiket a Mornay mártással.
200 fokos sütőben kb 20 perc alatt aranybarnára sütöttem.
Érdemes bulgurt, vagy barnarizst készíteni hozzá köretnek.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...