2013. december 7.

Bárányburger

Sikerült hozzájutnom egy kis bárányhúshoz, ráadásul darálva. Gondoltam, készítek belőle valami különlegeset. Elsőként a hasé jutott eszembe, ami töltött leveles tészta. Aztán egyszer csak beugrott, hogy hohóóóó, hát bárányburger lesz!
Bekevertem a húst és csináltam egy próbasütést. Na, azt az ízt, ami szétszaladt a számban, azt nem tudom leírni. De az biztos, hogy az eddigi legjobb házi burgerem.
Szégyen vagy sem, de nálunk ez lesz december 25-én ebédre (tekintettel hamburgerrajongó családtagokra) És a bárány alapanyaggal kicsit ünnepélyesebbé válik az egyszerű gyorséttermi kaja.

Hozzávalók 5 db húspogácsához:
40 dkg darált bárányhús
10 dkg darált marhahús
1 kis fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
1 csapott evőkanál friss koriander aprítva
pár friss mentalevél apróra vágva (én 3 levelet használtam)
1/2 kávéskanál szárított rozmaring

bors

az összeállításhoz:
5 db hamburgerzsemle
10 lapkasajt
jégsaláta
paradicsom

öntethez:
100 gramm joghurt (én görögöt használtam, mert az sűrűbb)
1 teáskanál apróra vágott mentalevél

bors
pár csepp citromlé, ízlés szerint

A húsokat kivettem a hűtőből és hagytam kicsit átmelegedni, hogy le ne fagyjanak az ujjaim, miközben összegyúrom őket! Amíg a húsok melegedtek, én megpucoltam és kockára vágtam a hagymát és a fokhagymákat és kevés olajon megpároltam. Félretettem kicsit hűlni és elővettem a húsokat. A kétféle húst először kicsit összegyúrtam, majd hozzáadtam a fűszereket és ízlés szerint sóztam (3 nagy csipetet szórtam rá), végül a már kihűlt hagymát is hozzáadtam és ezután következett az izommunka. Két kézzel, alaposan átgyúrva elegyítettem ezt a sok mindent, jó 5 percen keresztül. Aztán elősütést végeztem: egy golflabdányi húsgolyót a két tenyerem közt kb 9-10 centisre lapítottam és tűzforróra hevített grillserpenyőbe tettem. Fontos, hogy ilyenkor egy húslapáttal nyomjuk le a tetejét, különben a hús összeugrik és felpúposodik. Kb 10 másodpercig tartottam lenyomva, aztán elengedtem és hagytam szép sötétbarnára sülni. Jó 5 percig pirítottam az egyik felét és amikor már láttam, hogy a teteje is kezd fehéredni (azaz kezd átsülni), gyorsan megfordítottam. Ekkor szintén leszorítottam jó 10 másodpercre egy húslapáttal, majd ismét elengedtem és hagytam pár percen át szép barnára sülni a másik felét is. Érdemes néha alánézegetni, az sem jó, ha odaég, de az sem, ha nem sül át rendesen. A nyomogatástól ne féljünk, nem sül ki belőle minden, a bárány épp eléggé szaftos ahhoz, hogy a sütés után is zamatos maradjon.

A próbasütés után a fűszeres nyers húst letakarva a hűtőbe tettem érni egész éjszakára, majd másnap a fent leírt módon megsütöttem a többi húspogácsát is. Majd elkezdtem összeállítani a bárányburgert.
A kisült húsok szaftjába belenyomtam a kettévágott hamburgerzsemle belső oldalait, ettől egyrészt magába szívták az isteni szaftot, másrészt 1-2 perc alatt ropogósak is lettek. Gyorsan kiszedtem egy tányérra és amíg még forró volt a zsemle alsó része, rádobtam egy lapkasajtot, ami elkezdett olvadni. Erre került egy levél jégsaláta, majd a húspogácsa következett, amire szintén lapka sajt került. (kevésbé sajtrajongók a második sajtot kihagyhatják)
A sajtot leöntöttem 2 evőkanál mentás joghurt öntettel és az egészet megkoronáztam egy vékony szelet paradicsommal. A zsemle megpirított kalapjával zártam a sort.

Aki szeretné, egyszerre akár dupla, vagy tripla húsadagot is elkészíthet. Ilyenkor érdemes ugyanígy befűszerezni a nyers húst, majd megformázni és szétlapítani. A nyers húspogácsákat pedig folpackkal elválasztva egymástól, egy dobozban a mélyhűtőbe tenni. Később nagyon egyszerű lesz megint bárányburgert készíteni.

És még egy tipp: fűszerezéskor mindig inkább kicsit kevesebbet használjunk és érdemes próbasütést végezni kisebb darabkákkal, így be lehet állítani a kedvenc fűszerarányt.

2 megjegyzés:

  1. Marka, honnan lehet darált bárányhúst kapni? Jó, pénzt is adok érte :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ági, én a Vásárcsarnokban szoktam venni, az alagsorban, Gál Józsi steakboltjában :-)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...