2013. november 26.

Vaníliakivonat

Nagyon szeretem a vanília ízét az édességekben, de sajnos az igazi vaníliarúd és a vaníliakivonat is aranyárban van. Hacsak az ember lánya nem születik szemfülesnek. De mielőtt belevágnék a közepébe, lássunk egy kis vanília-történetet.
A vanília egy orchideaféle még félérett állapotban leszüretelt termése, amit hőkezelés és szárítás után még hónapokig tárolnak, mielőtt értékesítik. A zöld termésből ezalatt ráncos, fekete, mégis viszonylag magas nedvességtartalmú fűszer válik.
A hossza változik, általában 8-10 centi hosszú és hosszában kettévágva találhatóak benne a kis magok, amik csodás aromát biztosítanak az édességeknek (itt jegyzem meg halkan, hogy egyre több menő étterem szakácsai használják sós ételekhez is)
A kettévágott vaníliarudat alkoholban áztatva kapjuk a vanília-kivonatot, melynek alkoholtartalma sütés-főzés közben elpárolog, de vaníliás íze igen intenzíven érezhető. 1 teáskanállal már ki lehet váltani egy fél vaníliarudat. A vaníliás cukor előállítása is igen egyszerű: a vaníliarudat egészben, vagy a már kikapart, "elhasznált" rudat tesszük por- vagy kristálycukorba, amitől a cukornak finom, vaníliás íze lesz.

Nos, én most egy akciónak köszönhetően nagyon jó áron jutottam vaníliarúdhoz, méghozzá madagaszkári bourbon vaníliához és gondoltam, a karácsony közeledtével kiváló ajándék lehet sütni-főzni szerető barátaimnak, ha készítek házi vaníliakivonatot. Már 3 nap után olyan intenzív volt az illata, hogy az egész család szagolgatta nagy lelkesen. Érdemes elkészíteni, mivel az előállítása olcsóbb, mintha készen vennénk  (és itt most nehogy összekeverjük a kivonatot a mesterséges aromával, aminek nem sok köze van az igazi vaníliához).
Ráadásul nem is kell ipari mennyiség, egy-egy 50 ml-es üvegcse tartalma jó ideig elég a sütéshez.

Hozzávalók:
1 dl jó minőségű vodka
1 vaníliarúd

A vaníliát hosszában kettévágom és magokkal együtt a vodkába teszem, majd 2-3 héten át sötét helyen hagyom ázni, hetente egyszer összerázom. Mielőtt csinos üvegekbe adagolom ajándék gyanánt, leszűröm, majd az üvegcsékbe is csúsztatok 1-1 kisebb darabot a vaníliarúdból. (nekem még csak pár napja ázik, de 3 hét után sötét, borostyánszínű kivonat lesz az üvegben)
A megmaradt (el nem ajándékozott) otthoni készlet folyamatosan feltölthető mind vodkával, mind vaníliarúddal, így egy soha el nem fogyó vanília kivonatot kapunk. (Kb fél év után érdemes a régi vaníliarudakat újra cserélni. A régieket pedig ki lehet szárítani és cukorba csúsztatni)

Voila, kész is az ajándék, nem bonyolult, ráadásul a konyhatündér ismerősök igazán fogják értékelni.
Természetesen az adagot arányosan lehet növelni is. Én karácsonyra 1 liter vodka és 10 rúd vanília segítségével készítek kivonatot.

8 megjegyzés:

  1. Jaj Marka, már beindult a merrychristmas! Ez a vaníliakivonat nagyon jó - tavaly én is megszórtam kis családom - most persze már érdeklődés mutatkozik diszkrét vagy célirányos kérdésekkel a pótlásra. :) Így van ez jól. El is felejtettem mondani, hogy a legutolsó adag birsalmasajtot megkínáltam egy kis vaníliakivonattal - nem bántam meg :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is csak attól "félek", hogy jól rászoktatom a barátokat/rokonokat :-)
      Tavaly én vaníliás birsalmalekvárt is tettem el, úgyhogy el tudom képzelni, milyen jót tett a sajtodnak is :-D

      Törlés
  2. Na ezt én is ki kell próbáljam! A múlt héten kaptam a Lidl-ben jó áron vanília rudat, vodka van itthon. Holnap oda is teszek egy adagot. Köszi:-) Majd beszámolok hogy sikerült:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Várom a beszámolót Hajni, szerintem neked is nagyon fog tetszeni :-)

      Törlés
  3. Tavaly sikerült vagy 20 száll madagaszkári vaniliához jutnom, akkor én is egyből ezzel kezdtem. Örültek is a családom nő tagjai ;) Az egyik kedvencem <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Idén nekem ez lesz a legtutibb gasztroajándékom :-)

      Törlés
  4. Ez fantasztikus, még egyszer köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nincs mit, használd sok finom sütibe :-)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...