2013. november 17.

Rántott erdei gombák (rizike és őzláb)

rántott őzlábgomba
Múltkor írtam egy erdei gombákról szóló összefoglalót, akkor emlegettem az egyik legnagyobb kedvencemet, a rántott őzláb gombát. Pénteken pedig volt akkora szerencsém, hogy a gombaárus néni tartogatott egy kis meglepetést: pult alól húzott elő 3 csodás őzlábgombát. Az egyik két tenyérnyi, a másik kettő egy-egy tenyérnyi volt, szóval nem kicsik.  Vettem még mellé pár rizikét is (mert azóta már ettem ezt is rántott formában és szintén nagyon finom), és már meg is volt a vacsorára való. Nem bonyolítottam, simán kirántottam. A család (főleg a Zuram), meg oda voltak. És persze vissza is. Azt hiszem, idén ez volt az utolsó őzlábgomba, mi pedig méltóképpen búcsúztunk a csodás őszi erdei gombáktól.

Hozzávalók:
3 nagy őzlábgomba
20 dkg rizike
liszt
tojás
zsemlemorzsa

olaj a kisütéshez

rántott rizike
Az őzlábgombát megtisztítottam, azaz kalapjával felfelé óvatosan a nyitott tenyerembe fogtam és finoman megütögettem, hogy az alján lévő lemezek közül kiessenek az esetleges fűszűlak vagy bogárkák. A tetejét finoman átsimogattam, hogy a felpenderedő, száradtabb héj lejöjjön, de ennyi tisztítás elég is az őzlábnak.
Majd felfordítottam, a szárát kitekertem és a redőket besóztam, majd félretettem kicsit állni.
Közben a rizikét is megtisztítottam: általában simán gombakefével - vagy egy erre befogott puhasörtéjű fogkefével - átsikálom a tetejét (kemény gombafajtáról van szó, így tehetünk erősebb mozdulatokat is), de ez most kicsit sáros volt, így víz alatt gyorsan lemostam, de ügyeltem rá, hogy ne ázzon nagyon. Ne ijedjünk meg, ha a gomba narancssárga húsa megsérül, ott azonnal zöld színre vált, de ez nem a mérgező fajta jele, egyszerűen a rizike ilyen.

Szóval gombák megtisztítva, úgyhogy 3 mély tálba tettem lisztet, tojást és zsemlemorzsát, és ilyen sorrendben szépen megmártogattam a rizikéket és a több, kisebb szeletbe vágott őzlábat.
Majd forró olajban pár perc alatt kisütöttem őket.

Kísérőnek összekevertem 3 evőkanál tejfölt 2 evőkanál majonézzel és 3 gerezd zúzott fokhagymával. Ennyi. Semmi fakszni, csak a finom gombák. Amolyan búcsúajándék volt ez az erdőtől, ahol a fél nyarunkat töltöttük!
őzláb
rizike
rizike
őzláb
Köszönöm természet, köszönöm ősz! Jöhet a tél :-)

5 megjegyzés:

  1. Szívesen vacsoráztam volna nálatok! ;) Nagyon szeretem! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Okki, én is ritkán jutok hozzá, de most tényleg fejedelmi volt a vacsora :-)

      Törlés
  2. Marka most irigykedek ám nagyon! Imádom az Őzláb gombát, de az idén még nem ettem((:

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is kincsként bántam vele, fantasztikus finomság!

      Törlés
  3. Isteni finomságot készítettél ismét!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...