2013. november 24.

Gevuld speculaas, azaz holland mandulás töltött keksz


Megint kint voltam Hollandiában pár napot, most babalátogatóban. Drága Kriszta barátnőm pedig mindig tudja, milyen édességet kell az orrom alá dugnia, amitől teljesen elalélok. Most is így történt. Ő elment vásárolni, én vigyáztam a kis hercegre, Hunorra, aztán Kriszta befutott és odaadott egy gevulde speculaas feliratú zacskót. Persze azonnal kibontottuk és nekiestünk, hmmm. Omlós, mandulás, édes, mennyei! De tényleg, az egyik legfinomabb sütemény, amit valaha kóstoltam. 
Most, a tél közeledtével eszembe jutott, hogy fűszeres íze kiválóan menne a havas, hideg esték forró teájához. És persze karácsonykor is csodás befejezése lehet a szentesti vacsorának. Íme, a holland finomság, a mandulás töltött keksz!
(recept innen

Hozzávalók (26 centis tortaformához):
a töltelékhez:
500 gramm mandulapaszta ( 250 gramm őrölt mandula+250 gramm cukor+2 tojás) 

    vagy
500 gramm 54 %-os (azaz nagyon magas mandulatartalmú) marcipán
1 teáskanál finomra reszelt citrom vagy narancs reszelt héja
2 teáskanál friss citrom vagy narancslével
1 teáskanál vanília kivonat
1 teáskanál mandula kivonat

a tésztához:
300 gramm liszt
2 ½ teáskanál őrölt fahéj
1 ½ teáskanál őrölt gyömbér
¼ teáskanál frissen reszelt szerecsendió
½ kávéskanál só
½ teáskanál sütőpor
250 gramm sótlan vaj, szobahőmérsékleten
200 gramm barna cukor
1 evőkanál méz
1 nagy tojás
50 ml tejszín

a sütéshez:
kevés liszt a nyújtáshoz
1 tojás sárgája
1 evőkanál víz
csipet só
¼ csésze szeletelt mandula

A tölteléket készítettem el először. Bevallom, én nem bajlódtam mandulapaszta készítésével, hanem az Aldiban vett, 54%-os marcipánt használtam, amihez hozzáadtam a tojást és a többi hozzávalót (reszelt citromhéj, vanília, mandulakivonat, citromlé. Alaposan összekevertem és 1 éjszakára a hűtőbe tettem „érni”. 

Nem muszáj ám teljes éjszakára, elég 1-2 óra is, de minél tovább érik, annál finomabb lesz.
Majd másnap következett a tészta.
A száraz hozzávalókat (liszt, fahéj, gyömbér, őrölt szerecsendió, só, sütőpor, cukor) egy tálban összekevertem. Majd a robotgép táljába beletettem a  vajat, a tejszínt, a mézet és a tojást és felvertem. Ezután hozzáadtam a száraz hozzávalókat is és addig kevertem, amíg egyneművé össze nem állt.(kicsit lágy lesz, de nem kell megijedni)
Majd a tésztát két részre osztottam, - az egyik legyen kicsit nagyobb a másiknál - , majd mindkét részt folpackba csomagolva a hűtőbe tettem 1 órára.

Majd előmelegítettem a sütőt 180 fokra és sütőpapírral kibéleltem egy 26 centis tortaformát.
A tésztát kivettem a hűtőből és lisztezett felületen kör alakúra nyújtottam.  A nagyobbikat óvatosan átemeltem a formába és a széleit is szépen a forma széléhez nyomkodtam. Az a jó, ha a szélén kb 3-4 cm magas. Majd beletöltöttem a mandulás tölteléket. és elsimítottam egyenletesen. Végül ráhelyeztem a kisebbik tésztát és óvatosan eligazgattam, a széleket két ujjam közé csippentve összenyomkodtam. A tetejét lekentem tojással, mandulával díszítettem. 35 perc alatt készre sütöttem.


TIPP: Szeletelés előtt mindenképpen várjátok meg, amíg kihűl (én nem tettem, fene a türelmetlen lelkemet :-), különben a melegen még kicsit lágy töltelék sajnos elkezd kifolyni. Pár órás pihentetés után már csodás szeleteket vághatunk.

(A fényképekhez én 14 centis sütőtálat használtam, amibe a fent megadott mennyiség felét használtam egy süti elkészítéséhez.)

6 megjegyzés:

  1. Utazgass Marka, és hozz még ilyen finomságokat :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igyekszem, Ági, majd gyűjtöm a helyi specialitásokat .-)

      Törlés
  2. De jó, hogy elolvastam, ránézésre lekvárosnak hittem, hihi! :D De nagyon-nagyon kellemesen csalódtam, ez minden ízében olyan, amiért képes lennék elalélni! Bakker, idén hadsereget kell meghívni, mert egyre bővül a lista! De ez a legelején van! Mennyi marcipán, wáá! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye-ugye? Ez az, amihez kérdezgettelek a marcipánról :-) És félelmetesen finom, abbahagyhatatlan. Úgyhogy vigyázz Dina :-)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...