2012. november 11.

Libamájas-tokaji aszús bonbon

Összetett története van ennek a különleges finomságnak. Először idén, a Budai Várban az Édes Napokon találkoztam ezzel az édességgel, de csak megszemléltem, majd bátortalanul tovább is ballagtam. De szerencsém volt, mert barátnőm bevállalósabb volt, vett egyet és megosztva velem, én is élvezhettem ezt a különleges,igazi ínyencséget a bonbonok világában.
Nos, különösen mélyebb nyomot nem hagyott bennem, finom csokis volt, de alapból nem dominált benne sem a libamáj, sem az aszú (ami nem is lenne baj), de annyira nem, hogy ha nem tudom, mit is kóstolok, meg nem tudtam volna mondani, hogy az bizony libamáj és aszú!

Aztán tegnap egy 4 adagos libamáj creme brulée-t sikerült legyártanom, de a vendégeink sajnos nem tudtak eljönni, így maradt 2 tálkányi finom, tokaji aszúval elkészített libamáj, így gondoltam egy merészet és elkészítettem az én kis szerény ínyencségemet.

Hozzávalók 30 bonbonhoz:
200 gramm étcsokoládé

1és 1/2 szuflétálkányi libamáj creme brulée

1/2 dl tejszín
100 gramm tejcsokoládé
6 cl tokaji aszú

Mindenek előtt elkészítettem a tokaji aszús ganache-t, azaz felforraltam a tejszínt, lezártam alatta a gázt, beletördeltem a csokit és addig kevertem, amíg egynemű nem lett a csokikrém. Majd hozzáöntöttem a Tokaji aszút és ismét alaposan elkevertem, majd hűtőbe tettem dermedni kicsit.

A csokihüvelyek elkészítése ugyanúgy történt, mint az előző bonbonoknál, azaz fogtam 200 gramm 74 %-os étcsokoládét (Lidlben véve) és a háromnegyedét vízgőz felett egy tálban megolvasztottam. A maradék egynegyed részt nagyon apróra vágtam és apránként az olvadt csokihoz adtam, kevergettem, amíg el nem olvadt. Mire az összes aprított csoki elolvadt, a csokoládém 31,2 fokos lett, ami tökéletes hőmérséklet a bonbonkészítéshez. A kevergetés pedig elengedhetetlenül szükséges a temperáláshoz, azaz a csoki kristályszerkezetének megváltoztatásához, különben a dermedt csoki nem lesz roppanós és fényes, ráadásul pár nap múlva kifehéredik. Ezután a szilikon bonbonformákat egy tiszta ecsettel kikentem az olvadt csokival és a hűtőbe tettem dermedni. Kb 10 perc után megnéztem, a csokihüvely tökéletesen megdermedt, és újra átkentem csokival, nehogy valahol túl vékony legyen és a formából kinyomva összetörjön.

Újabb pár perc dermedés, majd a csokihüvelyek aljába (kb fele magasságig) beletöltöttem egy kiskanál segítségével a libamáj creme brulée-t. Erre nyomtam habzsákkal az időközben közepesen megdermedt - és így könnyen habzsákból kinyomható -  tokaji aszús ganache-t
Figyeljünk, hogy a töltelék semmiképpen ne érjen a hüvely fölé, legyen hely a talpnak is!

Ismét hűtőben pihentetés, majd 10 perc múlva (amikor a töltelék kicsit megdermedt, a maradék étcsokit mikróban felmelegítettem, majd jól összekevertem és kiskanállal óvatosan a töltelékekre csorgattam, az ecsettel a tetejét elegyengettem - azaz talpakat készítettem. Ismét hűtő, fél óra múlva pedig szépen kifordítottam a bonbonokat a szilikonformákból. Késsel eligazgattam a kiálló talpszéleket és már kínáltam is a családnak.

Igazi különlegesség, és mivel a libamáj is tokajival készült, nem durva a sós íz, így a sós-édes kombót nem szeretők is nyugodtan kipróbálhatják!

Karácsonyra szerintem igazi meglepetést lehet okozni ezzel az ajándékkal!

5 megjegyzés:

  1. Na most aztán alaposan megemeltem a kalapom! :))))

    VálaszTörlés
  2. ez egy különlegesen finomnak tűnő bonbon!

    VálaszTörlés
  3. Petra, Ildi, köszönöm szépen! Az érdem elsősorban a Cadeau Bonbon Manufaktúráé, én csak megpróbáltam reprodukálni és szerencsém volt, hogy isteni lett! :-)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...