2012. október 14.

Izland 1. rész: Kjötsúpa - bárányleves

Újabb gasztroblogger játék a láthatáron, és végre valami igazán új! Edi találta ki az Enni határok nélkül elnevezésű fantáziadús kihívást, ahol a játékra jelentkezők különböző országokat adnak meg egymásnak, nem titkolt céllal. A cél pedig nem más, mint a megkapott országból egy igazán autentikus ételt kell kiválasztani és megfőzni!  Hmmm, igazán jó játék, tele kihívásokkal.
Drukkoltam is, hogy valami igazán izgalmasat kapjak és szerencsére nem csalódtam, Trollanyu (aki Norvégiában él és csodásabbnál csodásabb ételeket készít) Izlandot választotta számomra. Nagyon megörültem, mert párommal már évek óta szemezgetünk Izlanddal - és remélem nemsokára már ott is megkóstolhatom az itt megfőzötteket - ráadásul egy igazi kihívás, hiszen az izlandi konyha nem igazán ismert Magyarországon.
Bőszen keresgéltem gugli barátom segítségével, így találtam rá Jo blogjára. Jo igazi, tősgyökeres izlandi, Reykjavikban él és a blogján csupa autentikus izalndi finomság receptjét osztja meg a nagyközönséggel. Napokon át olvasgattam a bejegyzéseit, szépen lassan körvonalazódott előttem az izlandi emberek főzési kultúrája.
Egy biztos: fő táplálékaikat a tenger adja, és máris megértettem, miért nem terjedt el pl országunkban az izlandi főzőtudomány. Olyan különlegességeket esznek, amik nálunk szinte egyáltalán, vagy csak nagyon drágán kaphatóak.
Nemzeti ételeik közé tartozik (amiket úgy érzem, inkább a turisták borzongatására találtak ki:-) a 6 hónapig rothasztott cápahús (hákarl), a pácolt koshere (hrútspungur), a töltött halgyomor (kútmagar), a főzött-pirított juhfej (svi) vagy a slátur, ami a levágott birka fel nem használt részeiből készített egyveleg, amit a birka gyomrába töltenek vissza és megfőznek (gyanítom, ez amolyan disznósajt-féle lehet)
Ezen kívül előszeretettel esznek bálna- és fókahúst, bálnazsírt és hódfajdot, ami a karácsonyi asztal elmaradhatatlan eledele.

Mivel én nem tudtam választani a sok-sok finomság közül csak egyet, így úgy döntöttem, egy teljes ebédet fogok elkészíteni: levessel, főétellel és valami finom édességgel. Ez pedig nem más, mint a Kjötsúpa, Fishkibollur és Kleinur, azaz bárányleves, halgombóc és fánk

Mindhárom ételt úgy választottam, hogy az igazi izlandi specialitás legyen, mégis egy magyar ember számára is elérhető alapanyagokkal.

Elsőként jöjjön a:

BÁRÁNYLEVES - Kjötsúpa

Először belevetettem magam az izlandi tradicionális levesek tömkelegébe, találtam itt rengeteg édes levest, úgy, mint kakaólevest, rebarbaralevest, gyümölcslevest, makarónilevest, tojáslevest (igenigen, az utóbbi kettőt is édesen eszik!)
Aztán úgy gondoltam, maradok egy hagyományosabb, magyar gyomor számára ehetőbb levesnél. Ott volt a halleves, a kenyérleves, a krumplileves, a gombaleves és sokféle húsleves. Így esett a választásom a Kjötsúpá-ra, azaz az izlandi báránylevesre. (bár nagyon szemeztem az izlandi mohalevessel is:-))

Hozzávalók:
1 1/2 liter víz
500 gramm bárányhús (csonttal együtt)
fél vöröshagyma szeletekre vágva
100 gramm fehér káposzta
2 közepes sárgarépa vékony csíkokra vágva
50 ml rizs
1/2 svéd karórépa (ezt sajnos nem tudtam beszerezni, pedig állítólag ez adja a jellegzetes ízét)
fél karfiol rózsáira szedve
póréhagyma összevágva
pár szem burgonya ( ha kicsi, akkor egészben hagyva, nagyobb méretnél közepes kockákra vágva)



A vizet forraljuk fel. Mialatt melegszik, mossuk meg hideg víz alatt a bárányhúst, majd tegyük a forró vízbe és főzzük 2-3 percen át.  Szedjük le a keletkezett habot, majd sózzuk és főzzük tovább közepes hőfokon kb 30 percig. Ezután adjuk hozzá a rizst és alacsony hőfokon főzzük további 10 percig. Adjuk hozzá a répát, hagymát, káposztát, karfiolt, póréhagymát és a krumplit és főzzük további 20 percen át. Tálaláskor kevés tejjel is ehetjük izlandi módra, de magában is nagyon finom.

(Én tovább főztem még kb 40 perccel, és egy finom, krémes levest kaptam, mivel a főzés közben a rizs keményítőtartalma besűrítette a levest. Érdemes így is kipróbálni. Ezen kívül a fehér káposzta mellé még kb 20 deka savanyú káposztát is hozzáadtam a leveshez, így kellemes, savanykás ízt kaptam)

Svona! Jó étvágyat!

2 megjegyzés:

  1. Jó kis választás , és tetszik az izlandi konyháról írt összefoglalód. Érdekes dolgokat esznek:) Igazi vikingek:)

    VálaszTörlés
  2. Izland az nálunk is egy nagy terv. Mármint a hímnemű terveiben van benne igazán.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...