2012. augusztus 28.

Az étel napos oldala 1. rész

Amolyan kitekintésnek - illetve inkább betekintésnek - szánom ezt a bejegyzést. Különösebben nem hirdetem, aki elolvassa, annak jó, aki nem - annak is:-)
Az elmúlt pár évben, főleg mióta megszülettek a csibészeim, folyton azon jár a fejem, hogyan is lehetne jobbá tenni az életünket. Természetesen fontos, hogy legyen pénz és legyen tető a fejünk felett, de a legfontosabb ugye az egészség.
Ennek köszönhetően szépen lassan változtatni kezdtem, hiszen mindenkinek az a célja, hogy ott táncolhasson a gyereke esküvőjén (mondjuk nem vagyok a nagy lagzik híve, de ha eccer ez lesz a vágyuk, hát legyen:-), ringathassa az unokáját, mi több: talán még az unokája esküvőjén is ott legyen.
Na, de a hosszú élet nincs ám ingyen, tenni is kell érte. És, mint minden fiatal, 30 éves korunkig mi is örökifjúnak éreztük magunkat, hedonista módon vetettük magunkat az élet élvezeteibe és csak mostanában álltunk meg egy pillanatra és körülnéztünk: nem lesz ez így gyilkos tempó?
De, bizonyosan az lesz, főleg, ha a tempó mellé egészségtelen ételekkel is teletömjük magunkat, mintha szépen lassan ciánt cseppentenénk esténként elalvás előtt a szánkba.
Nos, elkezdtem ugyebár változtatni.

1. Barnarizs
Az első gyerkőcömmel való terhesség alatt lecseréltem a fehér rizst barna rizsre, hiszen nagyon magas a rosttartalma (és persze még sok más előnyös hatása van), ami igen jó rákmegelőző hatással bír. Ráadásul nem olyan hizlaló, mint a sima fehér rizs és a koleszterinszintet is rendben tartja oryzanol tartalmának köszönhetően. Természetesen van neki komoly B vitamin tartalma is.
És, amit nagyon kevesen tudnak: a mérgező hatású bomlásnak indult anyagokat megköti a bélben és rövid úton kitessékeli a szervezetből széklet formájában. Hölgyeim, ha másért nem, hát emlőrák-kockázat csökkentő hatása miatt tessék egy héten egyszer fogyasztani. Garantált a rászokás:-)

2. Hal, hal és hal
Lehet ez édesvizi, tavi, folyami, tengeri: csak hal legyen!
A házassággal nagy horgász családba csöppentem, bár jómagam is űzöm ezt az idegekre igen jótékony hatással lévő foglalatosságot már tini korom óta. De komolyabban férjuram avatott be a titkokba, rejtett praktikákba. Mellette ismerkedtem meg igen részletesen a különböző halfajtákkal is, és szerencsés kezeinknek és botjainknak köszönhetően nem csak képzeletemben úszkáltak a halak, hanem igen gyakran a mosogatómban kötöttek ki.
Készítettem én már vacsorára szürkeharcsát, törpeharcsát, pontyot, keszeget és kárászt. Estem már neki campónak és csukának, süllőnek és balinnak is. Busával is volt dolgom, bár azt sajnos nem mi fogtuk.
És persze halbolt felé is elvetődtem, ahol volt szerencsém lazachoz, tengeri süllőhöz, tonhalhoz, tokhalhoz és cápához is.
Nagy kedvenceink a tenger gyümölcsei: imádom a kalmárt, tintahalat, polipot, kagylókat (főleg a vongole és a fekete a nagy favorit), de kóstoltunk már  osztrigát, langusztát, garnélát, homárt és királyrákot is. A fésűkagyló a mindenem, kár, hogy olyan borsos az ára!

Száz szónak is egy a vége: a hal borzasztóan egészséges, mi minden héten legalább kétszer halat eszünk. Ha másképp nem megy, gyalogoljunk el a halashoz a piacra és vegyük meg a legolcsóbb busát vagy keszeget. A busa igen finom fokhagymás tejbe áztatva és grillen kisütve. A keszeget érdemes 5 mm-enként beirdalni, paprikás lisztben megforgatni és ropogósra sütni. Garantáltan szálkátlanítja az irdalás és a sütés és mennyei halétel lesz a szálkákkal teli szörnyetegből.

3. Marhahús
A terhességem elején elhatároztam, minden héten lesz minden húsból és minden köretből az asztalon.
Így történt, hogy a számomra addig került marhahús heti rendszeres látogató lett a konyhámban.
A sovány marhahús koleszterincsökkentő hatással bír, ráadásul csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Vas, cink és B-vitamin tartalma igen magas és rengeteg fehérjét tartalmaz.
Egyszóval nem kell megijedni a vörös húsoktól, fogyasztani kell őket bátran.

4. Méz és nyírfacukor
A cukor egy olyan anyag, amire az élvezeten kívül az égvilágon semmi szüksége a szervezetnek. Khmmmm, könnyű azt mondani, kérem szépen, főleg, ha a helyette ajánlott egészséges nyírfacukorból  10 deka szinte annyi, mint a kristálycukor kilója:-)
Nos, néha dőzsölök és különleges - mondhatni nagy kedvenc - édességeimhez nyírfacukrot használok. Ezzel a bűntudatomat is nyomom lefele rendesen és az egészségemre is próbálok figyelni.
Alapjában véve pedig egy köztes megoldást választottam: bár receptjeimben többségében cukrot írok (és nem részletezem, hogy lehet helyette ez meg az meg amaz), de bevallom: csalok. Mostanában már napraforgómézet használok a cukor helyett, ami talán még ízletesebbé teszi az édességeket. Persze van olyan recept, amihez kifejezetten cukor kell (főleg a porcukornál vagyok gondban - de pár lépést azért mégiscsak tettem, ha a Jóisten ilyen iszonyatos édességimádattal áldott meg!

5. Vaj
1 éve teljesen lecseréltük a margarint, már csak és kizárólag vajat használok, még ha a recept margarint is ír. Tudom, sokan kételkednek, mert egy időben mindenki a vajat hurrogta le és a margarint dicsőítette és most fordult a világ, régi bukott hősök ismét előtérbe kerülnek.
Én bedőltem, ha más nem, az íze miatt. Egy példa: imádjuk a füstölt lazacot és a Lidl-ben néha egész jó áron lehet hozzájutni, ilyenkor este felbontunk egy üveg bort, én olivaolajon megpirítok pár szelet kenyeret, majd vajforgáccsal megkenem és jön rá a lazacszelet, amit pár kis kocka lilahagyma koronáz. Ezt sokáig margarinnal tettem, de amikor vajjal kóstoltuk, megállt a kezünkben a pirítós és csak néztünk egymásra nagy szemekkel: "Te is érzed?" - hitetlenkedtünk. Igen, egészen más, selymes íz, ami nem csak kíséri, hanem kiemeli a füstölt lazac jellegzetes ízét.
A "mitől egészséges" szöveget bárki megtalálja a gugliban, én ezzel a példával tudom a legjobban érzékeltetni a különbséget.

6. Házi tej, vaj, joghurt, sajt és túró
A piacon van pár tejes, én próbáltam kiválasztani a legjobbat. Az egyiknél egyértelmű volt, hoyg vizezi a tejet, ráadásul a legdrágább, úgyhogy ezt elvetettem. Aztán rátaláltam egy eldugottabb tejesre az őstermelőknél: nos, itt igazán ízletes, zsíros tejet találtam. Azóta itt vásárolok: tejet, vajat, joghurtot. Otthon pedig magam gyártom a sajtot, krémsajtot, túrót és a gyümölcsjoghurtokat is. (nemsokára görög joghurtot és ayrant készítek, lesz blogbejegyzés). A sajtkészítés nagy művészet és én csak éppen belekaptam, de nagyon élvezem. Csináltam már kecske krémsajtot, tehéntejből gomolyát és kecsketejből félkemény sajtot (úgynevezett paneer-t). (persze sokat segít a tejoltó, amit a neten rendeltem) Most tervezem a mozzarellát és talán egy trappista típusút is bevállalok. A parenyica pedig nagy álmom, talán egyszer még az is összejön.
Nem tudom, hogy azért esik -e jobban, mert igazi tej és abból készült termékek, vagy mert én csináltam: mindenesetre a végeredmény ismét a házi tej és tejtermékek mellé teszi le a voksomat!

7. Extra szűz olívaolaj
A hidegen sajtolt extra szűz a legjobb az amúgy is jónak számító olívaolajok közül. Életemben először igazán extrát 2006-ban kóstoltam, amikor a montenegrói olajfák közt ücsörgő néni kínált a  frissen sajtolt lével. Mennyei volt! Vettünk is azonnal 4 üveggel, ami sajnos nem tartott sokjáig! Azóta sem találtam olyan intenzív ízű olívaolajat a boltokban (naná, nyilván a néni házi és igazán  igazi olajat árult) .
Írják róla, hogy jó szívbetegségre, koleszterinre, érelmeszesedés megelőzésére, vastagbél-rék ellen, fertőtlenítésre,gyomorbántalmakra. Én egyet tudok biztosan: egy nagyon kedves ismerősömnél komoly gyomorproblémákat diagnosztizáltak. Onnantól kezdve minden héten csinált egy "fordulásos" kúrát, azaz 1 deci extra szűz, hidegen sajtolt olajat megivott és negyed óránként fordult egy negyedet. Azaz először a hátára feküdt, majd az egyik oldalára, aztán a hasára és a másik oldalán fejezte be a kúrát. 60 perc, és a gyomor kitisztult, majd nyilván kifelé menet a belek is. Nem telt el 1 év, és az ismerősöm minden panasza elmúlt. Ennek köszönhetően -é vagy sem, én mindenesetre előszeretettel locsolgatom a salátákat olívaolajjal és elég sok főzött ételemhez is hozzáteszem.

8. Zabpehely
A zab hatása egyértelműen az egészség malmára hajtja a vizet. Az elmúlt években rengeteg cikk jelent meg jótékony hatásáról: koleszterincsökkentő, szívproblémákra kitűnő.
Én, amikor megvettem az első zacskót, kétkedve néztem a semmilyen ízű pelyheket, de aztán belevágtam. Elkészítettem az első tejbe-zabpelyhemet, amit imádtam én is,legalább ugyanúgy, mint a gyerekek. Azóta minden héten megfőzöm, mintha tejbegrízt készítenék.  Kevés mézzel meglocsolom, a gyerekek még kakaót is kapnak rá és hajrá: éljünk egészségesen:-)

Nos, mára ennyi "okoskodásra" futotta, nem tudom, mikor lesz folytatás, de az biztos, hogy még rengeteg változásról szeretnék írni. Remélem időközben egyre többről és többről.

Addig is próbáljunk lassan, de biztosan áttérni az egészséges ételekre, hiszen szervezetünk meghálálja!

4 megjegyzés:

  1. Nagyon jó kis összefoglaló! Nagyon ügyes vagy, hogy még sajtkészítésre is vállalkoztál! Kölest próbáltad már? Az is nagyon finom, és ehhez a bejegyzéshez nagyon illik.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm:-) Ó, még sok minden van a tarsolyomba: köles, hajdina, rozs, házi felvágottak, mindennapos zöldségek és gyűmölcsök...stb:-) Nem véletlen, hogy ez csak az 1. rész:-))) De még nem tudom, mikor lesz időm a másodikat megírni!

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm ezt a sok okosságot! Innen-onnan persze tudja az ember, de így összeszedetten, példákkal biztosan sokkal hatékonyabb. Biztosan valami A, cink vagy Bvitamin hiányom van, mert már hetek óta ennék egy jó kis marhapörköltet...

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...