2012. március 19.

Medvehagyma krémleves

Elkezdődött a medvehagyma-szezon.
Az utóbbi években rendkívül felkapott zöldség lett a medvehagyma. Persze érthető, hiszen nagyon egészséges, ráadásul
az íze is finom.
A wikipedia ezt írja róla: "Nevét arról kapta, hogy a barnamedvék előszeretettel fogyasztják terméseit, és még a föld alól is gyakran kiássák, de hasonlóképp kedvelik a vaddisznók is.
A nedves, árnyas erdőkben érzi jól magát, az enyhén savas talajt kedveli. Erősen fokhagymaillatú levelei kora tavasszal jelennek meg, és a nyár közepére elszáradnak. Április-májusban virágzik.
Leveleit tavasszal, a virágzás előtt szedik, és frissen használják fel, mert szárítva gyógyhatásuk gyengül. Hagymáját a fokhagymáéval azonos módon hasznosítják.
Gyűjtéskor fontos az óvatosság, mivel a medvehagyma könnyen összetéveszthető a – hasonló körülmények között élő – májusi gyöngyvirággal illetve az őszi kikericcsel. Mindkét esetben az eredmény súlyos, esetenként halálos mérgezés lehet, mivel az említett két növény levelei emberi fogyasztásra alkalmatlanok.
Kedvezően hat a gyomorra, a bélrendszerre, krónikus hasmenés és szorulás ellen jó hatású, a szédülést, fejfájást enyhíti, a magas vérnyomást csökkenti, tisztítja a vesét és a húgyhólyagot, elősegíti a vizelet ürítését, tisztítja a vért."

A medvehagymával én magam pár éve ismerkedtem meg, amikor anyósoméknál megkóstoltam. Történt ugyanis, hogy kapott valakitől egy adagot, de gyökerestől és ahelyett, hogy felhasználta volna, gyorsan elültette. Aztán már csak várni kellett. Mára már úgy elszaporodott a kertjükben, hogy 4-5 héten át nemcsak nekik, hanem nekünk is tud küldeni belőle bőségesen!
2 éve aztán én is elkezdtem medvehagymás ételeket készíteni.

Legnagyobb kedvencem reggelire a fokhagymával alaposan bedörzsölt, olívaolajos serpenyőben megpirított kenyér, amire vékony csíkokra vágott, friss medvehagymát szórok!
Ráadásul azért is szeretem ezt a növényt, mert bármilyen megszokott ételbe bele lehet tenni plusz ízesítőként: imádom rizottóba, a ligúriai nyúlpöribe is beleszórom. Rakok belőle lasagne-ba, pizzára, rántottába, töltött husiba, mindenhova, ahol csak elfér az íze!
Tárolni főleg mélyhűtőben szoktam, előre összevágom és kis adagonként zacskóban teszem a mélyhűtőbe. De nagyon praktikus pestot készíteni belőle, gyakorlatilag a medvehagymát használom a friss bazsalikomlevelek helyett, majd üvegben lezárva hónapokig eláll a hűtőben.

Az egyik legfinomabb krémleves, amit valaha készítettem, a medvehagyma-krémleves.
Most ennek a receptjét osztom meg veletek.

Hozzávalók:
1 csokor medvehagyma (még sosem számoltam, mennyi levélből áll, de kb mintha a réten szednék kisebb erdei virág-csokrot)
1 kis fej vöröshagyma apróra vágva
1 gerezd fokhagyma
olaj
1 evőkanál liszt vagy étkezési keményítő
5 dl tejszín
1 liter zöldség alaplé

Az apróra vágott vöröshagymát üvegesre párolom kevés olajon, majd rádobom a szintén apróra vágott fokhagymát és medvehagymát (én csíkokra szeretem vágni) és megfonnyasztom.
Aztán hozzáadom a kevés alaplével csomómentesre kikevert lisztet vagy a hideg vízzel összekevert étkezési keményítőt és felöntöm a zöldség alaplével, valamint a fél liter tejszínnel. Addig főzöm, amíg besűrűsödik.
Pirított zsemlekockával és reszelt sajttal tálalom.

(Fényképet később mellékelek, ha már hozzájutottam az első medvehagyma-csokorhoz)

1 megjegyzés:

  1. Marka, medvehagyma ügyben keresgéltem nálad és találtam meg ezt a bejegyzést. Írod, hogy anyósodnál hogy elszaporodott. Erdőkóstolónál olvastam, hogy lehet magról is szaporítani, nem tudnál esetleg nekem majd magot küldeni? Tudod, most alakítjuk ki a kiskertünket és olyan jó lenne vetni bele. :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...